Gra, w której dzieci poprzez zabawę poszerzają swoją wiedzę na temat asertywnych komunikatów, uczą się w jaki sposób mogą reagować w trudnych sytuacjach oraz trenują wyrażanie własnego zdania.
I jeszcze rozwój kompetencji wyrażania emocji, a więc dużo ważnych aspektów w jednej planszówce.
Gra składa się z trzech plansz, które należy ułożyć obok siebie oraz zestawu 40 pytań, które przedstawiają różne sytuacje / scenki z życia dziecka.
Przykładowe pytania:
- „Na przerwie w szkole chłopiec zaczepił Zosię mówiąc, że chce od niej 5 zł. Zagroził, że jeżeli mu nie da, to ją uderzy. Co Zosia powinna zrobić?”
- „Kiedy jest mi smutno, czy mogę płakać? Czy łzy to coś złego?”
- „Wymień 4 sposoby na radzenie sobie ze smutkiem.”
- „Kiedy kogoś lub czegoś boję się, ukrywam to przed wszystkimi. Tak czy nie?”
- „Hania układała wysoką wieżę z klocków. Była z niej bardzo dumna. Gdy podeszła do niej Julka, powiedziała Hani, że ta wieża jest brzydka. Hani zrobiło się bardzo przykro. Co powinna odpowiedzieć Julce?”
Mój komentarz:
- Bardzo fajne przykłady różnych sytuacji oraz przestrzeń na pogłębione pytania.
- Pytania są zróżnicowane i pozwalają trenować różne zachowania w bezpiecznych warunkach zabawy.
- Jak zawsze w tego rodzaju grach, warto przejrzeć wszystkie pytania przed spotkaniem i ewentualnie wyjąć z talii takie, które uważamy za nieodpowiednie dla danego dziecka / grupy uczestników.
- Do gry dołączona jest szczegółowa instrukcja oraz zdjęcia jak powinna wyglądać gra po złożeniu.
- Dołączony jest również zestaw skrótowych odpowiedzi do poszczególnych pytań, tutaj mam jednak niedosyt – autorka proponuje odpowiedzi tylko do niektórych pytań. Dla psychologów nie będzie to stanowiło problemu, jednak w przypadku np. nauczycieli – warto wcześniej przemyśleć poprawne odpowiedzi, aby w razie potrzeby być w stanie naprowadzić dziecko.
- Gra do samodzielnego wydruku i zalaminowania, więc łatwa w transporcie (ostatnio takie kwestie mają dla mnie znaczenie :))
Wykorzystanie gry:
- Wiek dzieci: 6-9 lat
- Dostępna jest ta sama gra w wersji dla starszych dzieci w wieku 10-14 lat.
- Gra do wykorzystania przez psychologów + świetna na zajęcia TUS.
- Same karty można też wykorzystać jako zabawę podczas np. godziny wychowawczej: dzieci podzielić na grupy, gdzie każdy zespół ma do opracowania 2-3 scenki. Tutaj jednak warto, aby nauczyciel opracował sobie wcześniej możliwe odpowiedzi / zachowania, żeby w razie potrzeby uzupełnić pomysły dzieci.
Gdzie kupić:
- Wersja dla dzieci 6-9 lat: Gra planszowa ASERTYWNOŚĆ dla dzieci 6-9 lat
- Wersja dla dzieci 10-14 lat: Gra planszowa ASERTYWNOŚĆ dla dzieci 10-14 lat