Przedstawiam Wam narzędzie, które w moim odczuciu może bardzo wesprzeć uczniów i ułatwić specjalistom szybkie wychwycenie ich trudności.
Przyznam, że jako wzrokowiec – najpierw zwróciłam uwagę na piękną szatę graficzną. Ale co ważne, treść kart okazała się jeszcze bardziej zachwycająca.
Zestaw zawiera 54 pięknie zilustrowanych kart, które zapakowane są w wygodny i estetyczny materiałowy woreczek. Rozmiar kart również bardzo mi odpowiada, nie są ani za duże ani za małe (145×105 mm).
Zastosowanie kart:
- Karty zawierają pytania dotyczące różnych obszarów życia dziecka, stanowią więc doskonały wstęp do rozmów na różne tematy.
- Karty ułatwiają identyfikację jakiego rodzaju trudność odczuwa dziecko w środowisku szkolnym oraz rozpoznanie jak funkcjonuje w grupie rówieśniczej.
- Rozmowa z wykorzystaniem kart to duże ułatwienie dla dzieci mających trudności z mówieniem o sobie lub zamkniętych w sobie.
- To z kolei pozwala na skuteczniejsze i szybsze interwencje pomocowe.
- Pytania są bardzo zróżnicowane, co pozwala dotknąć różnego rodzaju potencjalnych trudności i wychwycić ewentualne sytuacje alarmowe lub nadużycia.
- Przyjazne ilustracje oraz tęczowa kolorystyka na odwrocie kart pomagają budować pozytywną i bezpieczną atmosferę w trakcie spotkania.
Karty podzieliłam sobie na umowne kategorie, aby łatwiej znaleźć pytania z obszaru, który w danym momencie jest dla mnie szczególnie istotny do pracy. Skorzystam z tego podziału, aby przybliżyć Wam zawartość :)
Kategorie i przykładowe pytania:
1) Karty dotyczące szkoły (w tym zajęć dodatkowych)
- „Jakbyś miał/miała porównać z czymś szkołę, to co by to było? Dlaczego?”
- „Czy boisz się któregoś z nauczycieli? Z kim lub z czym Ci się kojarzy? Czego się obawiasz?”
2) Relacje z rówieśnikami
- „Masz czasem wrażenie, że nie pasujesz do rówieśników? Na jakiej podstawie tak myślisz? Jak to na Ciebie wpływa na co dzień?”
3) Rodzice i rodzeństwo
- „Chciałbym / chciałabym, żeby rodzice więcej….., a mniej….”
4) Emocje
- „Co czujesz, kiedy ktoś Cię chwali?”
- „Co lub kto Cię złości? Z jakiego powodu? Co z tym robisz?”
5) Pytania niezagrażające „na rozgrzewkę”
- „Co czujesz, kiedy jesz coś dobrego? Co lubisz jeść najbardziej?”
- „Kim chcesz zostać w przyszłości? Dlaczego?”
6) Pytania o tematy trudne
- „Czy jest coś, co Cię męczy i nikomu o tym nie mówisz? Z jakiego powodu?”
- „Myślisz czasem, że wolałbyś/wolałabyś zniknąć? Co by to dało Tobie i innym?”
- „Czy ktoś kiedyś pytał Cię o kwestie intymne i czułeś/czułaś się z tym źle? Jaka była Twoja reakcja?”
Dawno nie miałam w rękach tak wartościowych kart ułatwiających prowadzenie rozmów z dziećmi. Pytania są w większości otwarte, zostawiają więc przestrzeń na swobodną wypowiedź dziecka i pogłębianie tematu.
Gdzie kupić:
- Karty zostały opracowane i wydane przez: Emocjolandia
- Link do sklepu: Karty rozmowy o emocjach dla pedagogów i psychologów