„Życie
dziecka jest jak droga. Jeśli
droga jest dobrze oznakowana, to dziecko bezpiecznie osiągnie cel" - myślę, że jest to najważniejsza myśl która powinna przyświecać ustanawianiu domowych zasad.
Poznaj 3 skuteczne sposoby jak to zrobić. Pomoże Ci m.in. Kodeks Zachowania który możesz pobrać i wydrukować.
Zasady
są jak drogowskazy
Dzieci chcą i potrzebują rozumieć reguły rządzące ich światem. Chcą wiedzieć czego się od nich oczekuje, jak daleko mogą się posunąć oraz co się stanie, kiedy posuną się za daleko. Dzieci potrzebują jasnych komunikatów na temat naszych oczekiwań. To od nas zależy czy dostarczymy im niezbędnych informacji.
Zasady porządkują świat. W ten sposób najbliższe otoczenie staje się przewidywalne, a więc bezpieczniejsze.
Wyznaczają granice pomiędzy zachowaniami społecznie akceptowanymi a tymi, których należy unikać.
Stanowią jasny przekaz, że to rodzic jest osobą odpowiedzialną za relację i bezpiecznie poprowadzi dziecko we właściwym kierunku.
Zasada to jak oznakowanie szlaku, mówiące: "Wszystko będzie dobrze, jeśli pójdziesz tą drogą".
Dzieci potrzebują wyznaczonych granic zachowania, ponieważ wiedzą wtedy jakimi ścieżkami w świecie powinny się poruszać, czym się kierować, co jest dobre a co złe.
Dlaczego zasady są ważne?
Zasady porządkują świat. W ten sposób najbliższe otoczenie staje się przewidywalne, a więc bezpieczniejsze.
Wyznaczają granice pomiędzy zachowaniami społecznie akceptowanymi a tymi, których należy unikać.
Stanowią jasny przekaz, że to rodzic jest osobą odpowiedzialną za relację i bezpiecznie poprowadzi dziecko we właściwym kierunku.
Zasada to jak oznakowanie szlaku, mówiące: "Wszystko będzie dobrze, jeśli pójdziesz tą drogą".
Dzieci potrzebują wyznaczonych granic zachowania, ponieważ wiedzą wtedy jakimi ścieżkami w świecie powinny się poruszać, czym się kierować, co jest dobre a co złe.
TRZY KROKI DO SUKCESU:
1.
Kodeks zasad
Jest to rodzaj umowy z dzieckiem, który dotyczy określonych ram zachowania. Dla dzieci w wieku przedszkolnym kodeks zachowania powinien być przygotowany w formie graficznej (plakat, kolaż, tablica korkowa).
Warto, aby był ustalony wspólnie. Dziecko chętniej będzie przestrzegało zasady, której jest współautorem. Może samodzielnie narysować ustaloną zasadę kodeksu lub przykleić obrazek w wybranych przez siebie miejscu, starsze dzieci mogą pomóc sformułować treść.
Warto, aby był ustalony wspólnie. Dziecko chętniej będzie przestrzegało zasady, której jest współautorem. Może samodzielnie narysować ustaloną zasadę kodeksu lub przykleić obrazek w wybranych przez siebie miejscu, starsze dzieci mogą pomóc sformułować treść.
Ustalamy system konsekwencji, który stosujemy w sytuacji nie przestrzegania zasad.
Kodeks umieszczamy w widocznym, znanym dziecku miejscu (np. na lodówce).
Jeżeli
zdecydujemy się dodać opis do obrazka, pamiętajmy:
Unikamy sformułowań z zaprzeczeniem „nie" (zamiast
2. Magiczne nakrętki
Przygotowujemy plastikowe nakrętki w różnych kolorach. Każdy z kolorów odpowiada wcześniej ustalonemu zachowaniu (np. żółty = sprzątanie po sobie zabawek, niebieski = spokojne zjedzenie śniadania itp.)
Dziecko zbiera nakrętki do określonego poziomu. Po uzbieraniu decyduje o wyborze nagrody (duża nagroda lub mała nagroda).
Wysypujemy wówczas wszystkie nakrętki i segregujemy kolorami. Rozmawiamy z dzieckiem których jest najwięcej, a których najmniej. Te ostatnie oznaczają zachowania nad którymi trzeba popracować. Po opróżnieniu pojemnika dziecko zbiera nakrętki od początku.
Dziecko zbiera nakrętki do określonego poziomu. Po uzbieraniu decyduje o wyborze nagrody (duża nagroda lub mała nagroda).
Wysypujemy wówczas wszystkie nakrętki i segregujemy kolorami. Rozmawiamy z dzieckiem których jest najwięcej, a których najmniej. Te ostatnie oznaczają zachowania nad którymi trzeba popracować. Po opróżnieniu pojemnika dziecko zbiera nakrętki od początku.
Istotny jest sposób rozliczania naszego systemu. Najlepiej, aby był to czas pod koniec dnia aktywności dziecka. Ważne, aby rozliczała zawsze ta sama osoba lub rodzice wspólnie (decyzje muszą być jednomyślne).
Nakrętki zbieramy do słoika lub plastikowego pojemnika. Zamiast nakrętek można zastosować inne małe przedmioty np. guziki, kolorowe kuleczki.
Nakrętki zbieramy do słoika lub plastikowego pojemnika. Zamiast nakrętek można zastosować inne małe przedmioty np. guziki, kolorowe kuleczki.
3. Nagroda kreatywna
Wysiłki dziecka powinny być odpowiednio nagrodzone - ważne, żeby nagroda była dla dziecka atrakcyjna. Zastosujemy w ten sposób system wzmocnień pozytywnych.
Proponuję postawić tutaj na kreatywność i zdecydować się na nagrody niematerialne. Przekazujemy w ten sposób ważną informację, że wspaniała nagroda nie musi oznaczać kolejnej zabawki.
Aby system wzmocnień pozytywnych uczynić atrakcyjniejszym warto np. zrobić zdjęcia, rysunki możliwych nagród i umieścić je w widocznym miejscu.
Propozycje nagród:
1. Atrakcyjne spędzanie czasu np. wycieczka
2. Atrakcyjna zabawa według pomysłu dziecka
3. Zwolnienie z obowiązku
4. Korzystanie z limitowanej rzeczy
5. Wydłużenie czasu przed telewizorem
.
Naszym zadaniem jest nauczenie dziecka respektowania pewnych zasad i przyjmowania ich za swoje. Z drugiej strony musimy pamiętać o wspieraniu rozwoju dziecka i stwarzaniu sytuacji, w których rozwinie się jego indywidualność.
Pamiętajmy, że istnieje ogromna różnica między przyzwoleniem na WYRAŻANIE przeżyć
emocjonalnych, a przyzwoleniem na DZIAŁANIE pod ich wpływem.