Wiele trudnych sytuacji wychowawczych rodzi się z przekonania, że nasz kilkulatek powinien wiedzieć, że nie można drapać, bić ani rzucać się na ziemię. Pamiętajmy jednak, że radzenie sobie z frustracją to umiejętność, którą sami rozwijamy przez całe życie.
Jak nauczyć dziecko wyrażania emocji w sposób bezpieczny i akceptowalny społecznie? Pomoże nam w tym szablon "Emocje Puchatka".
Szablon przedstawia pięć emocji podstawowych: radość, smutek, złość, strach i wstręt oraz ich nazwy do wycięcia.
Rozmowa o emocjach w bezpiecznych warunkach zabawy pozwala nauczyć się akceptowanych sposobów wyrażania uczuć, a następnie przenieść to doświadczenie do życia codziennego.
Proponowane ćwiczenia są okazją do poznania emocji oraz mechanizmu ich kontroli i wygaszania.
Propozycje ćwiczeń:
1. Poprośmy dziecko o nazwanie poszczególnych emocji i przyporządkowanie ich nazw do odpowiednich postaci.
2. Narysowanie w specjalnie przeznaczonych do tego dymkach rzeczy, które kojarzą się dziecku z określonym stanem.
3. Poprośmy o narysowanie sytuacji, w której dziecko odczuwało ostatnio daną emocję.
4. Niech dziecko poda przykład sytuacji, w której odczuwało ostatnio daną emocję. Możemy postarać się znaleźć wspólne wspomnienia, w których czuliśmy się szczęśliwi i o to samo poprośmy dziecko. Bardzo możliwe, że przytoczy ono inne sytuacje i bardzo dobrze! To ćwiczenie pozwala dowiedzieć się co sprawia radość naszemu dziecku i wspaniale zacieśnia więzi.
5. Rozmowa o trudnych emocjach. W trakcie rozmowy wspólnie określmy które reakcje są dobre, a których należy unikać.
2. Narysowanie w specjalnie przeznaczonych do tego dymkach rzeczy, które kojarzą się dziecku z określonym stanem.
3. Poprośmy o narysowanie sytuacji, w której dziecko odczuwało ostatnio daną emocję.
4. Niech dziecko poda przykład sytuacji, w której odczuwało ostatnio daną emocję. Możemy postarać się znaleźć wspólne wspomnienia, w których czuliśmy się szczęśliwi i o to samo poprośmy dziecko. Bardzo możliwe, że przytoczy ono inne sytuacje i bardzo dobrze! To ćwiczenie pozwala dowiedzieć się co sprawia radość naszemu dziecku i wspaniale zacieśnia więzi.
5. Rozmowa o trudnych emocjach. W trakcie rozmowy wspólnie określmy które reakcje są dobre, a których należy unikać.
- Co powoduje, że czujemy smutek? Dlaczego go odczuwamy?
- Jak wygląda wtedy nasza twarz, co dzieje się z naszym głosem?
- Co możemy zrobić, gdy odczuwamy smutek / złość?
- Jakie dodatkowe emocje budzi w nas złość? Jak się zachowujemy, gdy jesteśmy źli?
Pamiętajmy!
Płacz, rzucanie się na ziemię, złość - to komunikaty, za pomocą których dziecko próbuje przekazać nam informację:
„Pomóż mi, nie
radzę sobie z tą sytuacją.
To jest dla
mnie zbyt trudne.
Nie umiem sam
sobie poradzić z tym, co teraz czuję.”
Postarajmy się pomóc dziecku nazywać uczucia oraz podpowiedzmy sposoby poradzenia sobie z nimi.