- Czy pochwały mogą szkodzić?
- W jaki sposób chwalić dziecko, żeby czuło moje wsparcie?
- Czego warto unikać, a co może pomóc?
Dzisiaj wyłącznie konkrety! A także niespodzianka:
Specjalna "Karta Pozytywów" do druku, która pomoże Ci w skutecznym chwaleniu.
- W jaki sposób chwalić dziecko, żeby czuło moje wsparcie?
- Czego warto unikać, a co może pomóc?
Dzisiaj wyłącznie konkrety! A także niespodzianka:
Specjalna "Karta Pozytywów" do druku, która pomoże Ci w skutecznym chwaleniu.
- O, jaki piękny dom narysowałeś!
- To odrzutowiec mamo… trzymasz do góry nogami.
Czasami lepiej jest opisywać, niż wychwalać
- „Mamo, dostałam piątkę ze sprawdzianu z matematyki”
- „O! To znaczy, że poprawiłaś ocenę. Z
poprzedniej klasówki dostałeś czwórkę, o ile dobrze pamiętam. Widać, że
solidnie przygotowałaś się do tego sprawdzianu, brawo!”
Czego nie mówić? „To
super, wiedziałam że sobie poradzisz! Matematykę masz we krwi!” Dziecko może
poczuć się niedocenione, bo tego typu stwierdzenia odbierają mu satysfakcję
(„We krwi, no jasne. Żeby to było takie proste”).
Zaletą pochwały
opisowej jest to, że dziecko nie może jej odrzucić ani podważyć. Zamiast „Jesteś
grzecznym chłopcem”, warto powiedzieć: „Dowiedziałam się od wychowawczyni, że w
tym tygodniu zachowywałeś się spokojnie na lekcjach, brałeś udział w
zajęciach”.
Taką pochwałę warto
wzmocnić informacją o naszej reakcji: „Miło mi słyszeć dobre
rzeczy o tobie”.
KARTA POZYTYWÓW
Karta pozytywów czyli Pozytywne Odznaczenia to
doskonały sposób, aby wzmacniać pozytywne zachowanie naszych dzieci.
1. Jeżeli zależy Ci na szczególnym
wzmocnieniu danego zachowania, warto wykorzystać w tym celu Pozytywne
Odznaczenie.
2. W załączniku przedstawieni są różni
bohaterowie bajek, warto wybrać takie postacie lub zwierzątka, które dziecko
szczególnie lubi.
3. Odznaczenie należy wydrukować i wyciąć,
a następnie napisać na nim nagrodzone zachowanie lub pożądaną cechę np.
- „Mistrz
porządku”
- „Odrobione lekcje, to się nazywa obowiązkowość”
- „Poszedłeś spać o
20:00, brawo!”
- „Posprzątany pokój, masz powód do dumy” itp.
4. Zwracaj uwagę na pozytywne zachowanie
dziecka zaraz po tym, gdy ono nastąpi.
5. Stosuj odznaczenia tylko od czasu do
czasu, aby ich wartość nie zmalała.
6. Odznaczenia można gromadzić w specjalnie
przeznaczonym do tego pudełku lub przyklejać na kartce papieru opisanej jako
Karta Pozytywów.
UWAGA!
W przypadku większej
liczby dzieci należy zwrócić szczególną uwagę, aby dobór bohaterów był
trafiony. Zależy nam, aby nasze dzieci czuły się dumne, a nie zawiedzione, że
brat dostał ulubionego bohatera. Bezpiecznym rozwiązaniem jest stosowanie odznaczeń
z tej samej kategorii np. zwierzęta, kształty itp.
CZY POCHWAŁY MOGĄ SZKODZIĆ?
- Czasami zdarza się, że wypowiedziana w dobrej wierze pochwała może przynieść efekty odwrotne do zamierzonych. Warto zatem odróżniać pochwałę opisową od wychwalania:.
- Pochwała opisowa: „Nie było łatwo, ale ciężko pracowałeś i rozwiązałeś zadanie, brawo!”
- Wychwalanie: „Udało ci się, jesteś taki mądry i zdolny!”
- Okazuje się, że chwalenie dzieci za inteligencję i zdolności może obniżać ich motywację do nowych wyzwań i nakładać na dziecko niepotrzebną presję.
- Badania wskazują, że dzieci chwalone za inteligencję często nie chcą podejmować trudnych wyzwań z obawy, że mogłyby sobie nie poradzić i w konsekwencji stracić reputację bycia mądrym dzieckiem.
CZEGO UNIKAĆ:
1. Uważajmy, żeby pochwała
nie brzmiała jak krytyka. „No
nareszcie udało Ci się dostać piątkę”, „Jestem
zaskoczona, że wiesz do czego służy zmywarka”. Tego typu stwierdzenia nie działają wzmacniająco, a wręcz przeciwnie.
2. Unikajmy ukrytych w
pochwale wcześniejszych niepowodzeń. Zamiast „No widzisz! Nareszcie Ci się udało” lepiej powiedzieć „To był trudny orzech do
zgryzienia, cieszę się że podołałeś”
3. Nie porównujmy ani nie
pomniejszajmy cudzych zalet. Stwierdzenia „Byłeś świetny, koledzy nie dorastają
ci do pięt” podsycają jedynie niezdrową rywalizację
między dziećmi.
4. Unikajmy sformułowań
„Wiedziałam, że ci się uda!” – odbierają dziecku satysfakcję.
5. Zrezygnujmy z „ALE”. Wyraz „ale” zrujnuje nawet najlepszą pochwałę („Posprzątałeś pokój, ale szkoda
że książki nadal są porozrzucane”).
WIĘCEJ NA TEMAT POCHWAŁ: Jak chwalić, żeby naprawdę pochwalić? cz.1
Pamiętajmy!
Jeśli
chcemy mieć dobre dziecko, mówmy o nim dobrze.
Warto stwarzać
sytuacje, w których dziecko może pokazać swoje mocne strony. Warto robić to
szczególnie wtedy, gdy spotykamy się z wieloma stresującymi, trudnymi
zachowaniami ze strony dziecka. Przypomnijmy sobie wówczas kiedy ostatnio
spędziliśmy miło czas, poszukajmy inspiracji by taki moment powtórzyć.