Psychologia rozwojowa i wychowawcza

LinkWithin

Jak chwalić dziecko, żeby naprawdę pochwalić? cz.1

Temat dotyczy dzieci, ale... chwalmy nie tylko dzieci. Pochwalmy partnera, współpracownika oraz samego siebie. Chwalenie dodaje wiary we własne możliwości, motywuje do dalszego działania oraz daje poczucie bezpieczeństwa. Pochwała sprawi, że zachowanie się powtórzy. 

Jak sprawdzić, czy Twoje słowa naprawdę są pochwałą w uszach innych?
  
Warto dostrzegać pozytywne zachowania nawet, jeżeli wydają nam się z pozoru oczywiste. Z łatwością zauważamy braki, błędy i czujemy potrzebę, aby powiedzieć o tym dziecku. Warto zmienić sposób patrzenia i świadomie skierować uwagę na to, co pozytywne w zachowaniu naszego dziecka. Mam tutaj na myśli nawet drobiazgi, które wykonuje codziennie np. odłożenie zabawki na miejsce czy wstawienie talerzyka do zlewu. 



WAŻNE!

Również sytuacje, które w danym dniu przebiegły spokojniej niż zwykle np. nasze dziecko wróciło, by nas przeprosić, zastanowiło się i podjęło właściwą decyzję, zjadło posiłek bez marudzenia. To także są sytuacje, które warto zauważyć i docenić


JAK CHWALIĆ?

1. Opisz co widzisz (zamiast używać ogólników np. super, ekstra, pięknie)

2. Opisz co czujesz (lub określ cechę, którą chcesz utrwalić w dziecku)

 „Widzę, że wszystkie naczynia są ułożone w zmywarce, to się nazywa porządek”

„Widzę, że odłożyłeś zabawki na swoje miejsce, jestem bardzo zadowolona”

 „Widzę czystą podłogę, posłane łóżko, uporządkowane książki. Przyjemnie wejść do takiego pokoju”





ZŁOTE ZASADY CHWALENIA:

1. Postępuj metodą małych kroków, zauważaj wszelkie oznaki poprawy.

Przykład: Dziecko co chwilę odrywa się od sprzątania swojego pokoju, po przypomnieniu wraca do porządków. Warto podkreślić pozytywne zachowanie słowami: „Podoba mi się, że jak Ci przypomnę to od razu zabierasz się do pracy” 


2. Bądź uważny! 

Jeżeli dziecko przychodzi do nas z rysunkiem, nie mówmy mimochodem „Bardzo ładnie, idź narysuj drugi”. Zamiast tego postarajmy się dać dziecku nasz czas i uwagę, zatrzymajmy się na chwilę: „Widzę że bardzo się starałeś rysując ten samochód. Dziękuję, że przygotowałeś dla mnie taki rysunek”.

Oczywiście, nasze dzieci nie zawsze przychodzą do nas w momencie, gdy jesteśmy spokojni i uważni. Jeżeli dziecko chce nam coś pokazać, gdy jesteśmy zdenerwowani lub zajęci czymś ważnym, warto szczerze powiedzieć: „Dziękuję, że przyniosłeś mi rysunek. Teraz nie mogę poświęcić mu tyle uwagi, na ile zasługuje – przyjdę go dokładnie obejrzeć za godzinę”. 


3. Bądź uczciwy. 

Jeżeli dziecko będzie chwalone za wszystko, pochwały stracą swoją moc i znaczenie, a dzieci będą czuły, że są traktowanie lekceważąco i niepoważnie.


4. Doceniaj nie tylko rezultaty, ale przede wszystkim pracę.

Czasem trudno pochwalić efekt. Jeżeli dziecko miało za zadanie posprzątać pokój, ale po drodze rozlało farbę, trudno powiedzieć „Widzę, że pięknie posprzątałeś”. Warto jednak docenić wysiłki dziecka: „Podoba mi się, jak bardzo się starałeś sprzątając swój pokój”. 

Poszukajmy drobiazgów, które możemy pochwalić, aby wesprzeć starania dziecka i nie pozostawić go z poczuciem „No i co, że się starałem, skoro nie wyszło”. Lepiej, żeby wiedziało, iż większość zadania została wykonana i bardzo to doceniamy. 


CO JESZCZE JEST WAŻNE?


Pozytywne zdarzenie to także zdarzenie, gdy dziecko zachowa się lepiej niż zazwyczaj lub trudna sytuacja przebiega mniej problematycznie.

Zauważaj w czym dziecko jest dobre, nie czekając z nagrodą wyłącznie na zachowanie perfekcyjne.

Chwal często dzieci, które sprawiają kłopoty wychowawcze.

Wyrażaj się pochlebnie o dziecku w obecności innych.



Zapraszam!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...