Temat dotyczy dzieci, ale... chwalmy nie tylko dzieci. Pochwalmy partnera, współpracownika oraz samego siebie. Chwalenie dodaje wiary we własne możliwości, motywuje do dalszego działania oraz daje poczucie bezpieczeństwa. Pochwała sprawi, że zachowanie się powtórzy.
Jak sprawdzić, czy Twoje słowa naprawdę są pochwałą w uszach innych?
Warto dostrzegać
pozytywne zachowania nawet, jeżeli wydają nam się z pozoru oczywiste. Z
łatwością zauważamy braki, błędy i czujemy potrzebę, aby powiedzieć o tym
dziecku. Warto zmienić sposób patrzenia i świadomie skierować uwagę na to,
co pozytywne w zachowaniu naszego dziecka. Mam tutaj na myśli nawet drobiazgi,
które wykonuje codziennie np. odłożenie zabawki na miejsce czy wstawienie
talerzyka do zlewu.
WAŻNE!
Również sytuacje, które
w danym dniu przebiegły spokojniej niż zwykle np. nasze dziecko wróciło, by nas
przeprosić, zastanowiło się i podjęło właściwą decyzję, zjadło posiłek bez
marudzenia. To także są sytuacje, które warto zauważyć i docenić.
JAK CHWALIĆ?
1. Opisz co widzisz (zamiast używać ogólników np. super, ekstra, pięknie)
2. Opisz co czujesz (lub określ cechę, którą chcesz utrwalić w dziecku)
„Widzę, że wszystkie naczynia są ułożone w
zmywarce, to się nazywa porządek”
„Widzę,
że odłożyłeś zabawki na swoje miejsce, jestem bardzo zadowolona”
„Widzę czystą podłogę, posłane łóżko,
uporządkowane książki. Przyjemnie wejść do takiego pokoju”
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ RÓWNIEŻ: Jak mówić do dziecka, żeby rozmowa nie zamieniła się w kłótnię?
ZŁOTE ZASADY CHWALENIA:
1. Postępuj metodą małych
kroków, zauważaj wszelkie oznaki poprawy.
Przykład: Dziecko co
chwilę odrywa się od sprzątania swojego pokoju, po przypomnieniu wraca do
porządków. Warto podkreślić pozytywne zachowanie słowami: „Podoba mi się, że
jak Ci przypomnę to od razu zabierasz się do pracy”
2. Bądź uważny!
Jeżeli dziecko
przychodzi do nas z rysunkiem, nie mówmy mimochodem „Bardzo ładnie, idź narysuj
drugi”. Zamiast tego postarajmy się dać dziecku nasz czas i uwagę, zatrzymajmy
się na chwilę: „Widzę że bardzo się starałeś rysując ten samochód. Dziękuję, że
przygotowałeś dla mnie taki rysunek”.
Oczywiście, nasze dzieci
nie zawsze przychodzą do nas w momencie, gdy jesteśmy spokojni i uważni. Jeżeli
dziecko chce nam coś pokazać, gdy jesteśmy zdenerwowani lub zajęci czymś
ważnym, warto szczerze powiedzieć: „Dziękuję, że przyniosłeś mi rysunek. Teraz
nie mogę poświęcić mu tyle uwagi, na ile zasługuje – przyjdę go dokładnie
obejrzeć za godzinę”.
3. Bądź uczciwy.
Jeżeli dziecko będzie chwalone za wszystko,
pochwały stracą swoją moc i znaczenie, a dzieci będą czuły, że są traktowanie lekceważąco i niepoważnie.
Czasem trudno pochwalić
efekt. Jeżeli dziecko miało za zadanie posprzątać pokój, ale po drodze rozlało
farbę, trudno powiedzieć „Widzę, że pięknie posprzątałeś”. Warto jednak docenić
wysiłki dziecka: „Podoba mi się, jak bardzo się starałeś sprzątając swój pokój”.
Poszukajmy drobiazgów, które możemy pochwalić, aby wesprzeć starania dziecka i
nie pozostawić go z poczuciem „No i co, że się starałem, skoro nie wyszło”.
Lepiej, żeby wiedziało, iż większość zadania została wykonana i bardzo to
doceniamy.
CO JESZCZE JEST WAŻNE?
Pozytywne zdarzenie to
także zdarzenie, gdy dziecko zachowa się lepiej niż zazwyczaj lub trudna
sytuacja przebiega mniej problematycznie.
Chwal często dzieci,
które sprawiają kłopoty wychowawcze.
Wyrażaj się pochlebnie
o dziecku w obecności innych.
Zapraszam!