Psychologia rozwojowa i wychowawcza

LinkWithin

"Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat" - recenzja książki

Książkę „Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy” odkryłam całkiem niedawno, w trakcie wirtualnego spaceru po księgarni internetowej. 

Tytuł tak mocno przykuł moją uwagę, że w przeciągu kolejnych kilku minut utwierdzałam się już tylko w swojej decyzji o zakupie i uzupełnieniu domowej biblioteczki. 


W głowie pojawiła się myśl, że nareszcie znalazłam poradnik który mogłabym z czystym sumieniem polecać młodym rodzicom jako kompendium podstawowej, użytecznej wiedzy...

Moje oczekiwania wrosły jeszcze bardziej po przeczytaniu bardzo przejrzystego i rozbudowanego spisu treści, szybko więc podjęłam decyzję o zakupie. Tak oto zaopatrzona w nową lekturę na październikowe wieczory, zaparzyłam sobie ulubioną herbatę i zadowolona usiadłam w fotelu.

Książka składa się z 22 rozdziałów, a każdy z nich zawiera szczegółowo opisane podrozdziały – dzięki temu jeszcze przed zakupem możemy zorientować się jakie treści zostały poruszone w książce i ocenić czy okażą się dla nas przydatne.

... I tutaj sprawdza się niestety stara zasada, że chcąc opisać wszystko – niczego nie opiszemy dokładnie. Autorzy poruszają bardzo wiele zagadnień i w konsekwencji ich zalecenia są często ogólnikowe. 


Bardzo podoba mi się początek książki, w której autorzy zwracają uwagę na lepsze i gorsze momenty rozwoju. Dziecko w swojej drodze do dojrzałości przechodzi okresy równowagi i nierównowagi, które przeplatają się co jakiś czas i stanowią naturalny proces rozwoju. Dla wielu rodziców świadomość, że zmiany w zachowaniu dziecka są czymś naturalnym i normalnym to duża ulga, łatwiej więc radzą sobie w trudniejszych momentach. 

Rozdziały, które uważam za warte przeczytania obejmują tematykę jedzenia, wydalania, zainteresowań seksualnych, rodzeństwa oraz dyscypliny. W kontekście całości jestem jednak nieco zawiedziona, ponieważ oczekiwałam po tej książce znacznie więcej.

Nakład książki został wznowiony w 2012 roku i nie zwróciłam niestety uwagi na datę wydania, a warto było to zrobić -> poradnik został wydany w 1988 roku, pierwszy raz w Polsce ukazał się zaś w 1994 r. W związku z tym niektóre informacje zawarte w książce są już nieaktualne lub niepełne, czytelnik może więc zostać wprowadzony w błąd.


Podsumowując! Książka zawiera kilka podrozdziałów wartych uwagi, ale jednak daleka jestem od polecania jej rodzicom szukających odpowiedzi na konkretne pytania związane z rozwojem dziecka. 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...