Psychologia rozwojowa i wychowawcza

Jak chwalić, żeby pochwalić cz.2. Karta Pozytywów do wydrukowania

- Czy pochwały mogą szkodzić?
- W jaki sposób chwalić dziecko, żeby czuło moje wsparcie?
- Czego warto unikać, a co może pomóc? 


Dzisiaj wyłącznie konkrety! A także niespodzianka: 

Specjalna "Karta Pozytywów" do druku, która pomoże Ci w skutecznym chwaleniu. 






- O, jaki piękny dom narysowałeś!  
- To odrzutowiec mamo… trzymasz do góry nogami.

Czasami lepiej jest opisywać, niż wychwalać


Pochwała opisowa jest doskonałą metodą, ale oczywiście wymaga o wiele większego wysiłku. Aby móc jej udzielić, trzeba naprawdę interesować się dzieckiem i dużo o nim wiedzieć. „Widzę tutaj oczy, cztery nogi, ogon. Twój rysunek jest bardzo tajemniczy, jestem strasznie ciekawa jaką historię mi o nim opowiesz”.

 - „Mamo, dostałam piątkę ze sprawdzianu z matematyki”
-  „O! To znaczy, że poprawiłaś ocenę. Z poprzedniej klasówki dostałeś czwórkę, o ile dobrze pamiętam. Widać, że solidnie przygotowałaś się do tego sprawdzianu, brawo!”

Czego nie mówić? „To super, wiedziałam że sobie poradzisz! Matematykę masz we krwi!” Dziecko może poczuć się niedocenione, bo tego typu stwierdzenia odbierają mu satysfakcję („We krwi, no jasne. Żeby to było takie proste”).

Zaletą pochwały opisowej jest to, że dziecko nie może jej odrzucić ani podważyć. Zamiast „Jesteś grzecznym chłopcem”, warto powiedzieć: „Dowiedziałam się od wychowawczyni, że w tym tygodniu zachowywałeś się spokojnie na lekcjach, brałeś udział w zajęciach”.

Taką pochwałę warto wzmocnić informacją o naszej reakcji: „Miło mi słyszeć dobre rzeczy o tobie”.


KARTA POZYTYWÓW

Karta pozytywów czyli Pozytywne Odznaczenia to doskonały sposób, aby wzmacniać pozytywne zachowanie naszych dzieci.

1. Jeżeli zależy Ci na szczególnym wzmocnieniu danego zachowania, warto wykorzystać w tym celu Pozytywne Odznaczenie.

2. W załączniku przedstawieni są różni bohaterowie bajek, warto wybrać takie postacie lub zwierzątka, które dziecko szczególnie lubi.

3. Odznaczenie należy wydrukować i wyciąć, a następnie napisać na nim nagrodzone zachowanie lub pożądaną cechę np. 
- „Mistrz porządku”
- „Odrobione lekcje, to się nazywa obowiązkowość” 
- „Poszedłeś spać o 20:00, brawo!”
- „Posprzątany pokój, masz powód do dumy” itp.

4. Zwracaj uwagę na pozytywne zachowanie dziecka zaraz po tym, gdy ono nastąpi.

5.  Stosuj odznaczenia tylko od czasu do czasu, aby ich wartość nie zmalała.


6. Odznaczenia można gromadzić w specjalnie przeznaczonym do tego pudełku lub przyklejać na kartce papieru opisanej jako Karta Pozytywów.  

UWAGA!

W przypadku większej liczby dzieci należy zwrócić szczególną uwagę, aby dobór bohaterów był trafiony. Zależy nam, aby nasze dzieci czuły się dumne, a nie zawiedzione, że brat dostał ulubionego bohatera. Bezpiecznym rozwiązaniem jest stosowanie odznaczeń z tej samej kategorii np. zwierzęta, kształty itp. 



CZY POCHWAŁY MOGĄ SZKODZIĆ?
  • Czasami zdarza się, że wypowiedziana w dobrej wierze pochwała może przynieść efekty odwrotne do zamierzonych. Warto zatem odróżniać pochwałę opisową od wychwalania:.
  • Pochwała opisowa: „Nie było łatwo, ale ciężko pracowałeś i rozwiązałeś zadanie, brawo!”
  • Wychwalanie: „Udało ci się, jesteś taki mądry i zdolny!”
  • Okazuje się, że chwalenie dzieci za inteligencję i zdolności może obniżać ich motywację do nowych wyzwań i nakładać na dziecko niepotrzebną presję.
  • Badania wskazująże dzieci chwalone za inteligencję często nie chcą podejmować trudnych wyzwań z obawy, że mogłyby sobie nie poradzić i w konsekwencji stracić reputację bycia mądrym dzieckiem.


CZEGO UNIKAĆ:

1. Uważajmy, żeby pochwała nie brzmiała jak krytyka. „No nareszcie udało Ci się dostać piątkę”, „Jestem zaskoczona, że wiesz do czego służy zmywarka”. Tego typu stwierdzenia  nie działają wzmacniająco, a wręcz przeciwnie.

2. Unikajmy ukrytych w pochwale wcześniejszych niepowodzeń. Zamiast „No widzisz! Nareszcie Ci się udało” lepiej powiedzieć „To był trudny orzech do zgryzienia, cieszę się że podołałeś”

3. Nie porównujmy ani nie pomniejszajmy cudzych zalet. Stwierdzenia „Byłeś świetny, koledzy  nie dorastają ci do pięt” podsycają jedynie niezdrową rywalizację między dziećmi.

4. Unikajmy sformułowań „Wiedziałam, że ci się uda!” – odbierają dziecku satysfakcję.

5. Zrezygnujmy z „ALE”. Wyraz „ale” zrujnuje nawet najlepszą pochwałę („Posprzątałeś pokój, ale szkoda że książki nadal są porozrzucane”).




Pamiętajmy! 
Jeśli chcemy mieć dobre dziecko, mówmy o nim dobrze.

Warto stwarzać sytuacje, w których dziecko może pokazać swoje mocne strony. Warto robić to szczególnie wtedy, gdy spotykamy się z wieloma stresującymi, trudnymi zachowaniami ze strony dziecka. Przypomnijmy sobie wówczas kiedy ostatnio spędziliśmy miło czas, poszukajmy inspiracji by taki moment powtórzyć. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...