Psychologia rozwojowa i wychowawcza

LinkWithin

„SELF-REG w edukacji. Przewodnik dla nauczycieli i psychologów” S. Shanker, S. Hopkins

„SELF-REG w edukacji” to książka, której byłam bardzo ciekawa. Stanowi pewnego rodzaju kontynuację publikacji pt. „Samoregulacja w szkole. SELF-REG”, ale można też spokojnie czytać bez znajomości tamtej lektury.

„Spójrz na dziecko inaczej, a zobaczysz inne dziecko”


Ta część koncentruje się przede wszystkim na wyjaśnieniu i omówieniu czterech nurtów Self-Reg:

  1. Ziarno – gdy tematyka Self-Reg dopiero zaczyna budzić zainteresowanie w placówce (kiełkuje).
  2. Wschód słońca – Self-Reg rozwija się w niektórych obszarach.
  3. Patchwork – Self-Reg przenika już wiele obszarów działalności i staramy się łączyć je ze sobą.
  4. Przystań – Self-Reg jest dobrze zakorzenione i warunkuje całe działanie placówki, tworząc bezpieczne miejsce dla pracowników i uczniów.

Warto podkreślić, że książka rozpoczyna się wstępem teoretycznym, gdzie wyjaśniona jest koncepcja SELF-REG i główne założenia tego nurtu. Jest to zrobione w moim odczuciu w sposób przystępny i na tyle zwięzły, że nie zanudzi osób, które już czują się w tej koncepcji pewnie, jak i będzie zrozumiałe dla tych, którzy swoją przygodę z SELF-REG dopiero zaczynają. 

Zalety:

  • „Słowniczek” zawierający wyjaśnienie kluczowych terminów, pomocny dla osób, które są na początku swojej podróży z SELF-REG.
  • Dużo fajnych grafik, które prezentują omawiane modele w sposób bardziej zwięzły i zawierają najważniejsze treści, ułatwiając zapamiętanie tego, co istotne. Często są to krótkie tabelki, które pozwalają od razu rozpocząć pracę nad jakimś tematem. 
  • …Ale największy plus i tutaj wielkie brawa dla wydawnictwa Mamania za to, że wszystkie te grafiki / tabelki / rysunki są dostępne na ich stronie do ściągnięcia! Jest to moim zdaniem absolutny ogień. Znacznie przyspiesza to pracę i naprawdę ułatwia przełożenie teorii na praktykę. 
  • Książka oraz grafiki dostępne do ściągnięcia stanowią świetny materiał do stworzenia wszelkiego rodzaju prezentacji i materiałów wspomagających psychoedukację w placówce.
  • Dużo przykładowych sytuacji szkolnych i „historii z życia wziętych”, które ułatwiają zrozumienie koncepcji oraz stanowią inspirację do pracy własnej.
  • Rysunki przedstawiające przykładowe stresory w każdym z pięciu obszarów Self-Reg – bardzo praktyczny i ważny „gotowiec” do wykorzystania w pracy.
  • Każdy rozdział zawiera podsumowanie i spisane najważniejsze wnioski.
  • Książka dobrze opisuje koncepcję samoregulacji oraz to, jak duże (kluczowe!) znaczenie ma nasza praca własna.
  • Wielość modeli, propozycji i różnego rodzaju pytań skłaniających do refleksji. Na początku może to przytłaczać, ale tak naprawdę daje nam wybór. Możemy wybrać to, co rzeczywiście z nami rezonuje.

Wady:

  • Książka jest obszerna i wymaga skupienia, szczególnie w przypadku osób, które rozpoczynają swoją drogę z Self-Reg, a treści zawarte w książce stanowią dla nich nowość.
  • Powtórzenia. Autorzy często wyjaśniają i wracają do treści, które już raz zostały wyjaśnione. Pozwala to jednak lepiej zapamiętać najważniejsze przesłanie.

PODSUMOWUJĄC:

Polecam wszystkim tym, którzy chcieliby wprowadzić lub rozwinąć nurt Self-Reg w swojej społeczności szkolnej lub przedszkolnej. Jednocześnie warto mieć na uwadze, że Self-Reg to nie są gotowe programy do wprowadzenia, a pewien proces, który wymaga także (a może przede wszystkim) pracy własnej. 

Szczegóły:

Gdzie kupić:









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...