Psychologia rozwojowa i wychowawcza

Co zrobić, gdy dziecko wymusza? 3 skuteczne techniki

Nie zmusisz mnie, żebym był grzeczny! To prawda, ale jeśli wybierzesz rozwiązanie którego nie akceptuję, to wyciągnę konsekwencje."

Konsekwentne wychowanie to inaczej mówiąc trzymanie się jasnych reguł, zasad i postanowień. Ale co konkretnie można zrobić? 
Jak mam reagować na trudne zachowanie dziecka?



Dzieci bardzo szybko opanowują cały szereg różnych zachowań, którymi starają się wpłynąć na dorosłych. W ten sposób testują granice i sprawdzają do jakiego stopnia powinny się posunąć, żeby rodzic w końcu ustąpił. Bardzo skuteczna metoda to oczywiście widowiskowy wybuch złości, najlepiej w miejscu publicznym. 

W zależności od sytuacji dzieci często stosują również: 
  • Marudzenie - „Ale tylko raz! No dlaczego nie?!"
  • Groźby - „Bo ucieknę z domu i nigdy nie wrócę!"
  • Szantaż emocjonalny - „Gdybyś mnie kochał, to byś mi pozwolił!"
  • Czasami nawet niszczenie przedmiotów.

CO MOŻEMY ZROBIĆ?

Okazuje się, że jako rodzice również mamy całkiem bogaty repertuar działań, z których możemy korzystać w zależności od sytuacji.

1. Ignorowanie (niezwracanie uwagi)
  • Jest to świadoma decyzja rodzica, by nie zauważać dziecka (choć kątem oka je obserwuje) do momentu ustania niepożądanego zachowania.

  • Metoda skuteczna w przypadku zachowań, których celem jest zwrócenie uwagi dorosłego.

  • Należy upewnić się, że dziecko nie otrzymuje wzmocnienia uwagi od kogoś innego np. rodzeństwa, wówczas ta metoda nie będzie skuteczna.

  • Ignorowanie powinniśmy przerwać w momencie, gdy dziecko zachowa się właściwie (lub lepiej).

  • Najpierw ustalamy zasadę. Konsekwencją jej nieprzestrzegania jest ignorowanie dziecka.

2. Odesłanie w nudne miejsce
  • Stosujemy, gdy dziecko nie przerwie swojego zachowania po zapowiedzeniu konsekwencji. W trakcie odsyłania w nudne miejsce nie rozmawiamy ani nie dyskutujemy z dzieckiem.

  • Oznacza odsunięcie dziecka od przyjemności, naszej uwagi oraz interesującej go aktywności.

  • Bardzo ważna jest organizacja nudnego miejsca. Dobrze sprawdza się np. krzesełko stojące przodem do ściany.

  • Czas pobytu w nudnym miejscu nie powinien być zbyt długi, najlepiej tyle minut ile dziecko ma lat.

  • Technika sprawdza się najlepiej u dzieci do 7-8 roku życia. W przypadku dzieci w wieku szkolnym lepiej sprawdzą się konsekwencje polegające np. na utracie przywilejów.

  • Na początku stosowania tej metody może się zdarzyć, że dziecko trzeba będzie zanieść do nudnego miejsca. Warto wtedy wprowadzić dodatkową zasadę: "Dzieci idące spokojnie do nudnego miejsca mogą pozostać tam o minutę krócej, a dla tych które trzeba tam zanieść czas wydłuża się o dodatkową minutę".

MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ RÓWNIEŻ: Dziecko w świecie emocji - jak mu pomóc?

3. Konsekwencje cykające  
  • Ten rodzaj konsekwencji dotyczy przywilejów ilościowych - czyli wszystkich sytuacji, gdy możemy skracać czas korzystania z jakiegoś przedmiotu lub czas trwania jakiejś czynności.

Pamiętajmy!

Jeżeli nie wymagaliśmy wcześniej od dziecka przestrzegania zasad, to wprowadzenie ich będzie związane z oporem. Bo niby dlaczego teraz ma być trudniej, skoro wcześniej było łatwo? 

Bądźmy przygotowani na to, że dzieci będą testować naszą konsekwencję i sprawdzać czy pamiętamy o wprowadzonych wcześniej zasadach.

Bibliografia:
  • Kołakowski A., Pisula A. (2013). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP
  • Kołakowski A. (red.naukowa). (2014). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Spoto: GWP

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...